خانه / خبری و تحلیلی / زن، جنس اول یا جنس دوم….؟

زن، جنس اول یا جنس دوم….؟

هر سال در ایام ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) مساله حقوق زن مورد بحث اجتماعی قرار می گیرد. آیا زن و مرد دارای حقوق یکسان می باشند؟ آیا در حق زنان اجحاف صورت می گیرد؟ زن جنس اول است یا جنس دوم؟ ….
همه این سوالات از افراط و تفریط ما در امور زندگی نشات می گیرد. افراط از آن جهت که الگو برداری نامناسب از کشورهای غیر مسلمان عامل اصلی می باشد و تفریط از جهت اینکه قوانین ما جوابگوی حقوق زنان نمی باشد. از طرفی انتظار داریم حق یک زن بعنوان یک کارمند را بر اساس حقوق رسمی کشور پرداخت کنیم. از طرفی انتظار داریم که یک زن بعنوان یک مادر و یک همسر نقش خود را به نحو احسن اجرا نماید. این انتظارات خارق العاده باعث می شود که تناسب در کارها از بین برود. به چند مورد توجه بفرمایید:
– آذرماه سال قبل حدود ساعت 8 صبح در بزرگراه مدرس به سمت دانشگاه در حال حرکت بودم که حضور چند نفر در حال هرس کردن درختان بین بزرگراه توجه ام را جلب کرد. 6 نفر کارگر در کنار یک خانم که به ظاهر مهندس و یا پیمانکار این قضیه بود. هوا به شدت سرد بود و این خانم در گوشه ای در حالی ایستاده بود که از شدت سرما سعی می کرد سر و گوش هایش را با کاپشنش بپوشاند. اگرچه همین خانم مهندس با کلی زحمت این کار را پیدا کرده است ولی واقعا این می تواند الگوی مناسبی از برابری زن و مرد باشد؟ آیااین خانم بعد از یک کار سخت بعد از رفتن به منزل وظایف حداقلی همسری و مادری خود را انجام خواهد داد؟
-سه شنبه دوم اردیبهشت یک متخصص خانم در یکی از شبکه های تلویزیونی خودمان دعوت شده بود و و با دو مجری خانم دیگر در مورد مشکلات پروستات و مسائل جنسی مربوط به آقایان صحبت می کردند. بنظر شما یک ارولوژیست مرد در این جامعه پیدا نمی شد؟ البته هدف اینجانب محدود کردن نیست بلکه عدم تناسب در امور مد نظر است.
-به یکی از بانک های خصوصی مراجعه کردم. اولین چیزی که توجه ام را جلب کرد اینکه تمام پرسنل بجز خدمتگزار زن بودند، حدودا 7 تا 8 نفر. ناگهان با جیق یکی از خانم های متصدی امور بانکی توجه همه به آنسو جلب شد. ظاهرا موش و یا سوسک دیده بودند. تمام پرسنل خانم یک جا جمع شده و منتظر خدمتگزار ماندند (حدود 10 دقیقه) تا از جایی برگردد و مساله را حل نماید. آیا ایرادی داشت اگر تعدادی پرسنل آقا هم استخدام می شدند؟ این مساله بسیار ساده بود و حل شد. آگر آتش سوزی رخ می داد چه؟ حضور چند مرد موثرتر نبود؟ آیا صرفا بدلیل اینکه خانم ها در محیط کار حرف گوش کن ترند باید به اینجا بینجامد؟
تمامی مطالب گفته شده نشان از ضعف خانم ها نیست. به جرات می گویم که بسیاری از دانشجویان من که خانم هستند از آقایان کارآمدتر و با هوش ترند. مطالب ذکر شده نشان از عدم توجه به تناسب از طرف ماست. کرامت یک زن باید حفظ شود. باید در جامعه حضور داشته باشد. باید متناسب با طبیعت خود شغل داشته باشد. زمان کارش باید طوری باشد که به وظایف مادری و همسری خود برسد و درآمد لازمه را نیز داشته باشد. آری رئیس جمهور عزیز، مساله این نیست که زن جنس اول است یا دوم. مساله این است که ما تناسب را در کار و امور اجتماعی نادیده گرفته ایم.

درباره مدیر سایت

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*